Чи мають військові адміністрації публікувати бюджетні рішення?
Неодноразово чули, що під час воєнного стану варто всю інформацію тримати в секреті, щоб ворог не скористався. Традиційно в розмовах до секретної додають всю інформацію щодо місцевих бюджетів. Але чи повинні військові адміністрації оприлюднювати прийняті рішення щодо затвердження бюджетів та внесення змін до них?
Дійсно, постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2022 р. № 693 була внесена норма, що військові адміністрації “здійснюють управління коштами місцевих бюджетів без оприлюднення нормативно-правових актів та інших документів, які застосовуються під час бюджетного процесу”. Ця норма дозволяла розпорядникам коштів робити обов’язкові платежі без складних процесів.
Зараз ця норма скасована і відсутня в постанові КМУ № 252 “Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану”. Відповідно повернувся обов’язок публікувати рішення щодо затвердження бюджету, внесення змін до нього, звітів про виконання та інші нормативно правові акти.
На жаль, військові адміністрації ще не встигли повернутися до типового довоєнного режиму роботи, бо на офіційних сайтах громад бюджетні рішення відсутні. Окремо створені сайти місцевих військових адміністрацій пошукові системи не знаходять. Однак, Музиківська СТГ продовжує радувати своєю виконавчою дисципліною – тут опубліковані навіть звіти комунальних підприємств за минулий рік.
Та не дивлячись на всю таємничість громад, ключові показники можна побачити та проаналізувати на Державному веб-порталі бюджету для громадян. Саме з цього ресурсу ми взяли дані до таблиці нижче. Традиційно вибираємо п’ять громад колишнього Білозерського району. Можемо порівняти річні бюджети в довоєнний 2021 рік, окупаційний 2022, план відновлення у 2023 році та рівень виконання бюджету за І квартал.
Музиківська СТГ | Чорнобаївська СТГ | Білозерська СТГ | Дар’ївська СТГ | Станіславська СТГ | |
Бюджет 2021, тис. грн | 49 956, 339 | 111 352, 757 | 183 738, 884 | 110 343, 837 | 69 934, 712 |
Бюджет 2022, тис.грн | 27 050, 347 | 89 137, 649 | 126 790, 971 | 86 924, 252 | 53 293, 061 |
Бюджет 2023, тис.грн (план) | 36 412, 239 | 102 961, 362 | 140 463, 382 | 87 494, 285 | 45 691, 622 |
Виконання І кварт, тис.грн | 15 764, 062 | 43 868, 671 | 46 351, 392 | 27 702, 909 | 14 436, 966 |
Відсоток виконання за І кварт. | 43.29% | 42.6% | 32.99% | 31.66% | 31.59% |
Рівень видатків | 5 224 496.08 грн. – 14.27% | 17 254 931.81 грн. – 16.75% | 19 093 934.77 грн. – 13.47% | 10 546 076.05 грн. – 11.38% | 6 071 569.58 грн. – 13.29% |
Важливо зазначити, що ми вже не ускладнювали таблицю деталями в розрізі бюджетних надходжень, не аналізували рівень спаду сплати податків, але нагадаємо, що громади отримали з державного бюджету додаткову дотацію для компенсації втрачених податкових надходжень через війну.
Наразі управління місцевими бюджетами здійснюється без розгляду проєктів рішень на депутатських комісіях та сесіях, без колегіальності рішення та публічного обговорення. Але це точно не означає, що широка громадськість не має право брати участь у бюджетному процесі та знати на що витрачаються податки чи державні дотації. Найменше, що нам зараз потрібне це втрата довіри між один одним.
Не дивлячись на війну та травму окупації, вже зараз всім нам треба готуватись до мирного життя – владі згадувати про прозорість, доступність та відкритість, а місцевим жителям своєю активністю впливати на прийняття рішень та контролювати використання публічних коштів.
Підготувала
Людмила Погрібна
спеціально для Громадського партнерства “За прозорі місцеві бюджети”