Громадські активісти розповіли про особливості звітування у громадах
У 2024 році в громадах стартував пʼятий етап бюджетного процесу – підготовка та розгляд звіту про виконання бюджету і прийняття рішення.
Про те, як повинно відбуватися звітування повідомили експерти Громадського Партнерства “За прозорі місцеві бюджети!”.
Підзвітність разом із прозорістю забезпечують відкритість врядування у громаді та допомагають запобігти корупції. Органи влади повинні представляти результати своєї діяльності та виставляти їх на обговорення з громадою. Звітувати можуть обрані представники громад та інші співробітники органів місцевого самоврядування (ОМС): керівники КП, установ, організацій.
Голова громади звітує раді щороку, а громаді – не менше одного разу на рік. Депутати місцевої ради та старости звітують про роботу перед виборцями також хоча б раз на рік. Старости надають звіт на відкритій зустрічі з мешканцями старостинського округу. Керівники комунальних підприємств, закладів, установ, організацій публікують інформацію про свою діяльність на веб-сайті та звітують перед виконкомом і місцевою радою.
Фінансовий орган ради має надати звіт про використання бюджетних коштів до 1 березня, а публічно представити цю інформацію – не пізніше 20 березня. Головні розпорядники бюджетних коштів надають звіт про виконання бюджетних програм до 15 березня, комунальні підприємства та інші організації оприлюднюють фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом до 10 червня.
Види звітування різняться за формою, термінами та виконавцями. Наприклад, звіт голови, виконання бюджету громади і виконання бюджетних програм ГРБК складаються по-різному.
Річний звіт про виконання місцевого бюджету подають до місцевої ради до 1 березня. До цього фіноргани ОМС складають бюджетну звітність, а казначейство – річну звітність про виконання місцевих бюджетів. Ці документи отримує ОМС через систему “Є-Звітність”. Звіти опрацьовуються, і після цього фіноргани органи місцевого самоврядування подають їх до Департаменту фінансів ОВА разом із пояснювальною запискою, звітом про виконання плану по штатах і контингентах.
Комісія з питань бюджету місцевої ради перевіряє річний звіт, і згодом його затверджують (або приймають інше рішення) місцеві ради.
На сайті ради протягом 5 днів із дати прийняття публікують відповідний документ, який до 20 березня мають представити громадськості. Найчастіше публічний звіт оприлюднюють керівники фінансових органів місцевих рад на сесійному засіданні перед депутатами, а також друкують у ЗМІ.
Однак під час дії воєнного стану у місцевої ради є право не проводити публічне представлення інформації про виконання місцевих програм до 15 березня та щодо представлення інформації про виконання бюджету за рік до 20 березня.
Обов’язково оприлюднювати мають такі документи як проєкт рішення про затвердження річного звіту про виконання бюджету (до 10 березня, не пізніше як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття). Також рішення про затвердження річного звіту про виконання бюджету публікують невідкладно, але не пізніше 5 робочих днів з дня затвердження документа. До 1 березня його мають надрукувати у газетах, визначених місцевою радою.
Експерти радять оприлюднювати звіт про виконання програми соціально-економічного розвитку, звіт про виконання місцевих цільових програм, звіт про виконання стратегії та щорічні звіти про виконання інших бюджетних документів громади.
Під час дії воєнного стану розпорядники коштів місцевих бюджетів можуть не публікувати звіти про виконання паспортів бюджетних програм та результати оцінки їх ефективності.
Усі ці обмеження стосуються лише оприлюднення звітів, а їх складання залишається обов’язковим.
Громадяни можуть взяти участь в обговоренні звіту про виконання бюджету під час його публічного представлення, відвідати засідання бюджетної комісії та сесії, на якій звіт про виконання бюджету затверджується, а також ініціювати громадський аудит виконаного бюджету.