Ср, 1 Січ 25
4.1°C

Інституційний аудит – новий підхід до оцінювання роботи школи

Ella 19 Квітня, 2021

Вже кілька років триває реформа освіти в Україні. Чому вона необхідна? Життя сучасного суспільства дуже швидко змінюється. Змінюються умови, підходи до навчання. Також необхідно по-новому оцінювати роботу школи, здійснювати контроль за її діяльністю. Однією з таких процедур оцінювання є інституційний аудит, який щойно завершився у Дніпровській загальноосвітній школі. Що це за процедура? Коли відбувається? Хто проводить? Що саме роблять у закладі ті, хто вивчає його роботу? Відповідь на ці питання надала тимчасово виконуюча обов’язки начальника управління Державної служби якості освіти у Херсонській області Олена Данилова:

– Днями завершився інституційний аудит Дніпровської школи – однієї з кращих закладів загальної середньої освіти на Білозерщині . Що це за вид перевірки?

– Інституційний аудит – це зовнішнє оцінювання діяльності школи. Зовнішнє тому, що до вивчення роботи школи залучаються експерти, які проживають в інших містах та селах області та працюють в інших школах.  Організацією та проведенням інституційних аудитів займається Державна служба якості освіти України. Якщо говорити саме про школи Херсонської області, то на цій території проводить інституційні аудити управління Державної служби якості освіти у Херсонській області, яке є територіальним органом служби. Саме управління і займається добором експертів, які будуть вивчати роботу шкіл. Кількість експертів у групі залежить від кількості днів роботи та від кількості працівників та учнів у ній. Склад експертної групи може бути від трьох до дванадцяти осіб. Тобто, чим більша школа, тим більша кількість експертів. Хочу наголосити, що експерти – це люди, які працюють у системі освіти: директори або заступники директорів шкіл, вчителі, наукові працівники, методисти. Тож, хто як не вони найкраще знають усі особливості, потреби та механізми роботи закладу освіти? Такі експерти зможуть якісно вивчити та проаналізувати роботу школи. 

– Від чого залежить термін перевірки школи?

– Інституційний аудит у Дніпровській школі тривав п’ять днів – з 7 по 13 квітня 2021 року. Кількість днів роботи у школі залежить від кількості працівників закладу. У маленьких школах аудит може тривати не більше п’яти днів, а у великих, де більше півсотні працівників, аудит триває, як правило, до десяти днів. У Дніпровській школі працює 36 працівників, тож аудит тривав п’ять днів. Кожного року у грудні ми плануємо свою роботу щодо здійснення аудитів на наступний рік, складаємо річний план проведення інституційних аудитів, який розміщується на офіційному сайті Державної служби якості освіти України. Тож, заклади заздалегідь знають, що в них у наступному році буде проводитися аудит. Загалом, аудит у закладі освіти відбувається один раз на десять років. 

– 10 років – доволі великий період, чи не має ризиків, що школи будуть якісно працювати лише у період підготовки до інституційного аудиту?

– Якщо виникає потреба вивчити роботу школи в період поза межами плану управління, за бажанням директора закладу або його засновника, може бути проведений позаплановий інституційний аудит. Також ініціатива щодо проведення інституційного аудиту позапланово може бути висунута загальними зборами колективу, педагогічною або піклувальною радою школи. Проте, слід пам’ятати, що для проведення позапланового аудиту повинні бути ґрунтовні причини, через які страждає якість освітньої діяльності закладу.

– Як саме експертна група оцінювала роботу школи? 

– Процедура аудиту має чітко визначений порядок проведення. У Дніпровській школі, як і в будь-якій іншій, експерти працюють за однаковим алгоритмом. У першу чергу, в школі вивчаються та оцінюються чотири напрями діяльності: освітнє середовище, педагогічна діяльність учителів, оцінювання учнів та те, як здійснюється управління діяльністю закладом освіти. Коли розпочинається робота у школі, насамперед,  експертна група починає збирати інформацію про її діяльність. Яким чином здійснюється такий збір? Освітні експерти вивчають документацію школи, спостерігають за тим, як облаштовано освітнє середовище, наскільки безпечна та комфортна школа для усіх її учасників, відвідують навчальні кабінети, спортивну, актову залу та інші приміщення, вивчають, як організоване харчування тощо. Також експерти відвідують уроки та спостерігають за роботою вчителів та учнів. При цьому освітні експерти не втручаються в навчальний процес, не роблять зауважень та не дають порад вчителю, а лише спостерігають за заняттями. Важливою частиною аудиту школи є дослідження думки учасників освітнього процесу, що самі учні та їхні батьки кажуть про якість освіти у їхній школі, якою є думка вчителів. Задля цього проводиться опитування учнів, батьків, педагогів закладу, а саме анонімне анкетування, у якому вони зможуть висловити свою думку щодо діяльності школи. Також проводиться інтерв’ю з директором, його заступниками, з представниками учнівського самоврядування та психологом школи, під час якого експерти зможуть дізнатися про усі особливості роботи закладу освіти.

– Що отримає заклад від інституційного аудиту?

– Після того, як робота у закладі закінчиться, кожен експерт, який залучався до вивчення, надасть довідку про результати своєї роботи працівнику управління, який був головою експертної групи. У свою чергу, фахівці управління сформують висновки про результати оцінювання роботи школи, на основі яких закладу освіти нададуть рекомендації для удосконалення та підвищення якості освіти та освітньої діяльності. Вони будуть адресовані як керівнику школи, так і її засновнику, та стануть дороговказом для підвищення якості діяльності на найближчі роки. Тож, інституційний аудит – це процедура, яка діє в інтересах закладу освіти. Він покликаний допомогти школам у подальшому формувати та підтримувати  культуру якості освіти. Завдяки аудиту, школа зможе врахувати та задовольнити потреби дітей, їх батьків, діяти в партнерстві з громадою, удосконалити ефективність роботи адміністрації закладу освіти. Аудит закладає надійну базу для подальшого розвитку шкіл.

Тетяна СВОБОДА, “Придніпровська зірка”

P.S. З результатами перевірки у Дніпровській школі ми ознайомимо через місяць, адже саме стільки часу відведено для аналізу зібраних даних.

Вітаємо, ви дочитали до кінця матеріал «Білозерка.Інфо» – незалежного та впливового інтернет-видання. Якщо вам сподобався цей текст, пропонуємо підтримати нас щомісячним внеском від 25 гривень. За ціною лише однієї чашечки кави, ви підтримаєте роботу усієї редакції і допоможете зробити наші громади ще більше відкритими, читачів – більш обізнаними, а діяльність влади – прозорішою.