В районі побільшає Шкільних служб порозуміння
18 вересня на базі шкільної служби порозуміння «Примирення» Дар’ївської ЗОШ І-ІІІ ст.ім.А.Шульги відбулася спільна координаційна зустріч учасників проекту «Розвиток шкільних служб порозуміння в рамках Мережі правового розвитку» з Білозерського району Херсонської області та Одеси.
На зустрічі учасники запланували обмінятися досвідом, розпланувати роботу на найближчі три місяці, визначити ролі та відповідальність залучених сторін. Також захід мав на меті забезпечити сталість діяльності ШСП.
На зустрічі зібралися представники громадських організацій «Правозахисний ромський центр», «Білозерський центр регіонального розвитку», діючих шкільних служб порозуміння «Примирення» (Дар’ївська ЗОШ І-ІІІ ст.ім.А.Шульги) та «Злагода» (Білозерська багатопрофільна гімназія ім.О.Я.Печерського).
Були на заході й представники навчальних закладів, які хочуть долучитися до проекту та запроваджувати в себе шкільну медіацію – це Нерубайський НВК, Велетенська, Микільська, Федорівська школи, Білозерська школа №2.
Програму зустрічі склали таким чином, щоб максимально поділитися власним досвідом, корисним для новачків, які не знають, з чого почати впровадження медіації у своїх школах.
– А починати потрібно зі знайомства зі школами, громадськими організацями-офісами Мережі правового розвитку та партнерами (Інститут миру і порозуміння), які її запроваджують, і за їх наставництва починати діяти, – радить Елла Петренко, керівниця Білозерського Офісу Мережі правового розвитку.
На початку зустрічі координатор шкільної служби порозуміння «Злагода» Олександр Василенко провів «коло»*, щоб учасники не лише познайомилися один з одним, а й на практиці побачили, як працює ця відновна техніка.
Учні-медіатори шкільної служби порозуміння «Примирення» підготували інсценування процедури медіації. Діти розіграли ситуацію, коли медіатори допомогли порозумітися школяркам, які посварилися. Звичайно, в житті не проходить все так гладко за 5 хвилин. Тому після сценки розгорілася цікава дискусія: майбутні координатори-«новачки» цікавилися, а що робити, якщо в конфлікт втягнуті батьки та вчителі, якщо одна із сторін не йде назустріч тощо. На ці питання вони отримали практичні відповіді від медіаторів та ще більше зможуть поглибити свої знання у цій сфері під час тренінгу «Базові навички медіатора шкільної служби порозуміння», який відбудеться в рамках проекту під час осінніх канікул.
– Якщо в конфлікт втягнуті дорослі, або питання конфлікту занадто серйозне, і дитина не може самостійно приймати рішення (наприклад, стосується матеріальних цінностей), то обов’язково необхідно на медіацію запрошувати й дорослих. Але тоді медіаторами виступають учень-медіатор в парі з координатором, щоб досягти балансу. Якщо одна зі сторін не готова йти на примирення, тоді медіатори проводять попередні зустрічі окремо з кожною із сторін, щоб вияснити причини конфлікту, інтереси сторін і вже потім у разі ДОБРОВІЛЬНОЇ згоди обох сторін, вони можуть зустрітися і взяти участь в процедурі медіації. А буває, що сторони після таких зустрічей самі вирішують конфлікти – до медіації, – коментує Елла Петренко.
Учасники зустрічі не лише обмінювалися досвідом, а й планували спільну роботу по впровадженню шкільної медіації в своїх регіонах. Так, одеські та білозерські медіатори розробили та презентували одне одному свої плани на найближчі три місяці. Медіатори будуть вести інформаційно-роз’яснювальну роботу в своїх школах серед учнів, батьків та педагогів, готуватимуться до участі в тренінгах для тренерів та медіаторів, відбиратимуть потенційних медіаторів, облаштовуватимуть свої кабінети.
Як розповідає Елла Петренко, учбових закладів, у яких з’являться служби порозуміння, побільшає. Школи, представники яких відвідали захід, налаштовані рішуче впровадити медіацію.
– Про служби порозуміння деякі школи дізналися під час презентацій, які проводили громадські організації на навчальних семінарах. В інформуванні та відборі шкіл в Білозерському районі дуже допомагає відділ освіти, молоді та спорту, які рекомендують школам, де присутній високий рівень конфліктності, агресії серед дітей, звернути увагу на застосування відновних практик (медіації), – зазначила Елла Петренко. – Від імені учасників зустрічі дякую адміністрації Дар’ївської ЗОШ І-ІІІ ст.ім.А.Шульги, колективу шкільної служби порозуміння «Примирення» та особисто її координатору Марині Рибалко за теплий прийом та відкритість!
*Коло (з сайту http://safeschools.com.ua) – це дуже ефективний підхід, що сприяє залученню до вирішення проблеми усіх зацікавлених осіб та забезпечує їх активну участь у обговорення ситуації та прийнятті рішень. Головною особливістю Кола є те, що кожен з учасників має можливість висловити власну точку зору та бути почутим іншими членами кола. Коло – це зібрання людей, рівних для спілкування щодо складних питань, проблем, в атмосфері взаємоповаги і турботи згідно з певними правилами. Залежно від мети, з якою проводиться Коло, процедура може називатися: «Коло прийняття рішень», «Коло примирення», «Коло підтримки», «Коло формування цінностей» тощо.
Проект «Розвиток шкільних служб порозуміння в рамках Мережі правового розвитку» впроваджує ГО «Білозерський центр регіонального розвитку» у партнерстві з членами Мережі правового розвитку – ГО «Подільський центр прав людини», ГО «Право», ГО «Центр зростання громад», ГО «Правозахисний ромський центр», ГО «Фонд сільських громад Дворічанщини», ГО «Скадовщина – мій рідний край», ІРЦ «Правовий простір» за фінансової підтримки Міжнародного фонду «Відродження».