Нд, 29 Гру 24
0.8°C

Як на Херсонщині підвищують доступність соціальних послуг для населення

Наталія Свирида 01 Травня, 2024

Оксана Трапезнікова з Олександрівки Станіславської громади вимушена була виїхати з рідного села наприкінці березня 2022 року. Понад півроку жінка з двома дітьми жила на Вінниччині у статусі ВПО.

Після деокупації правобережної частини Херсонщини родина повернулись до Олександрівки.

“Розуміємо, що це небезпечно, але вдома є вдома. Тут навіть дихається по-іншому. Та й хто за нас буде відновлювати пошкоджений будинок? Завдяки волонтерам та працівникам старостату потрохи повертаємося до звичного життя. Якби не постійні обстріли, цей процес відбувався б набагато швидше”, – ділиться жінка.

За словами пані Оксани, сьогодні у старостаті поступово відновлюються соціальні послуги для населення. Виїзні прийоми до населеного пункту здійснюють працівники Станіславського ЦНАПу, бригади організацій “Лікарі без кордонів”, “Фріда”, психологи та юристи. До Олександрівки доставляють благодійну допомогу у вигляді продуктів харчування та будівельні матеріали.

Водночас у місцевих мешканців існує гостра проблема, пов’язана з готівковими коштами, отримати які можливо лише у Миколаєві.

“Я не дуже довіряю віртуальному гаманцю, враховуючи періодичні хакерські атаки на банківські установи. Та й розрахуватися карткою у нас можна лише у двох магазинах. А щоб зняти готівку, треба їхати до сусіднього Миколаєва”, – говорить жінка.

Ще одне болюче питання для місцевих мешканців – відсутність у громаді стоматологічного кабінету, який до війни функціонував у Станіславі.

“Раніше ми зверталися за відповідною допомогою неподалік із домом, а тепер доводиться шукати спеціаліста у Херсоні або Миколаєві. А це і транспорт винаймати, і чималі кошти, яких у багатьох із місцевих просто немає”, – ділиться Оксана Трапезнікова.

 

Які послуги можна отримати на місцях

Після деокупації правобережної частини Херсонщини у громадах в першу чергу почали віршувати питання з відновленням роботи державних служб та установ, зокрема, ЦНАПів. Проте у більшості людей не було можливості дістатися до центрів громад через проблеми з транспортним сполученням та складну безпекову ситуацію.

За словами очільника Дар’ївського ЦНАПу, наприкінці минулого року центру допомогли Посольство Швейцарії в Україні та Міністерство цифрової трансформації – надали автомобіль та обладнання для  мобільного офісу служби.

Аналогічну підтримку отримали і ЦНАПи Станіславської та Чорнобаївської громад. Крім того, центри одержали від інших благодійників комп’ютерну техніку для покращення рівня обслуговування клієнтів.

Окрім послуг ЦНАПу мешканці деокупованої Херсонщини можуть отримати психологічну, гуманітарну, юридичну та медичну допомогу.

Зокрема, “Лікарі без кордонів” та українсько-ізраїльська місія FRIDA Ukraine проводять виїзні прийоми пацієнтів у звільнених громадах Херсонщини.

Також із квітня на Херсонщині почав працювати новий мобільний флюорограф.  До складу бригади входять лікар-рентгенолог і медсестра.

Крім того, медичні послуги жителям віддалених сіл Херсонщини надає благодійна організація Help Ukraine Casers. Команда проекту має два ключові напрямки роботи на деокупованій території: мобільний медичний центр та телемедичний центр на базі амбулаторії у Дар’ївській громаді.

“Щодо медичних послуг, багато місцевих їздять до Миколаєва, бо немає з чого тут обирати. У Білозерці є поліклініка, працює лікарня. Але, якщо треба здати якісь серйозні аналізи чи отримати консультацію досвідченого хірурга, треба їхати до Херсона чи Миколаєва”, – розповідає вимушена переселенка Оксана Піскун, яка мешкає наразі у Томиній Балці.

За словами начальника Станіславської СВА Олександра Бабуцького, особливу потребу у послугах мобільних бригад мають саме соціально незахищені верстви населення.

“У нас у громаді мешкає 168 людей з особливими потребами. Територіальний центр соціального обслуговування піклується про них, у закладі працює 6 соціальних робітниць. Гуманітарну допомогу людям з інвалідністю доставляємо прямо додому. Проте звісно, вирішити всі проблеми цієї категорії населення у нас немає можливості, зокрема, це стосується стоматології та деяких банківських послуг”, – ділиться керівник.

Наприкінці лютого на Херсонщині розпочав свою роботу пересувний мобільний підрозділ Ощадбанку, який надає послуги у тих населених пунктах, де відсутні стаціонарні відділення установи. Мобільний банк обладнаний супутниковим зв’язком, автономним електроживленням, системою відеоспостереження та іншими технологічними рішеннями. До переліку послуг входять відкриття поточних рахунків, перевипуск платіжних карток, здійснення грошових переказів, оплата комунальних та інших платежів, отримання пенсій, соціальних виплат, заробітної платні та інше.

Проте мобільний банк не працює там, де існує велика загроза потрапити під ворожий обстріл. Тож скористатися послугою може наразі лише частина мешканців Херсонщини.

Корисним для Станіславської громади може стати досвід Чорнобаївської ТГ. У листопаді-грудні минулого року тут був реалізований проєкт щодо покращення медичного обслуговування місцевого населення. В рамках ініціативи, у селі Посад-Покровське працювала мобільна стоматологія.  Послугами спеціалістів безкоштовно змогли скористатися місцеві мешканці. Проєкт реалізували фахівці Херсонської міської стоматологічної поліклініки за підтримки Нідерландів та благодійних організацій.

Наразі подібну програму неможливо впровадити у громадах, які постійно обстрілює ворог. Проте цілком реально організувати прийом пацієнтів у сусідніх громадах, де ситуація відносно спокійніша.

Що стосується забезпечення місцевого населення продуктами харчування, питною водою та засобами гігієни, з цим у громадах проблем майже не виникає. Зокрема, мешканцям Станіславської СТГ активно допомагає БФ “Мирне небо” (Харків), GEM, World Central Kitchen і Товариство Червоного Хреста.

“Волонтери, які доставляють нам продукти та іншу допомогу, – справжні герої, адже їхати до нас дуже небезпечно. Вони постійно привозять нам бутильовану воду, двічі на місяць продуктові набори, також періодично надходять засоби гігієни. Сьогодні це для нас дуже важливо, адже більшість людей, які залишилися у громаді – пенсіонери зі скромними статками”, – ділиться мешканка Широкої Балки Вікторія.

Ще одним позитивним зрушенням у наближенні послуг до мешканців прифронтових територій стала реалізація урядового проєкту “Армія відновлення”. Працівники від обласного центру зайнятості не лише розвантажують гуманітарні вантажі та впорядковують території, а й допомагають людям розбирати завали та ремонтувати оселі після ворожих обстрілів.

“Днями окупанти вкрили Станіслав із “градів”, у селі пошкодили майже сорок будинків. У нашій оселі вилетіла половина вікон, частково розкрило дах. Завдяки односельцям, які працюють від центру зайнятості, наступного дня нам вже забили вікна OSB-плитами та полагодили дах. В такі моменти розумієш, що  саме наша згуртованість допоможе перемогти ворога”, – розповідає пенсіонер зі Станіслава Іван Миколайович.

Матеріалами для ремонту пошкодженого житла мешканців прифронтових населених пунктів забезпечують такі організації як “Проліска”, Червоний Хрест, ADRA та “Людина у біді”. Йдеться про допомогу у перекритті дахів, заміні вікон, дверей тощо.

Важливим напрямком роботи громадських організацій, які допомагають жителям деокупованих сіл, стало надання психологічної та юридичної допомоги на місцях. Зокрема, відповідні фахівці працюють сьогодні у громадах від ГО “Білозерський центр регіонального розвитку”. Представники організації здійснюють виїзди до населених пунктів Білозерської, Чорнобаївської та Музиківської громад, а також консультують людей дистанційно.

“Люди звертаються здебільшого з питаннями, пов’язаними з упорядкуванням документації на майно, відновлення втрачених документів. Наша робота допомагає їм зекономити час на поїздку до державних служб та кошти на послуги приватних компаній”, – ділиться юристка організації Антоніна Тищенко.
“Нам дуже не вистачає виїзних прийомів нотаріусів. Крім того, часто виникають питання щодо судових справ, проте найближчий суд – у Миколаєві чи Одесі. Діставатися туди і дорого, і незручно”, – говорить мешканка Миролюбівки Наталія.

Ще одна послуга, яку люди можуть отримати на місцях – звернутися за безкоштовною евакуацією, яку здійснює Херсонська ОВА та благодійники. З порятунком тварин допомагають такі організації як “Україна. Об’єднані в різноманітності”, “Фенікс”, благодійне об’єднання “12 вартових”, Zoopatrul, UAnimals.

Головною перешкодою у наближенні різного роду послуг до жителів звільнених населених пунктів Херсонщини є постійні ворожі обстріли. Це несе загрозу як для місцевих мешканців, так і для членів мобільних бригад, які здійснюють виїзні прийоми.

Підвищити рівень безпеки у роботі служб “на колесах” може будівництво та облаштування укриттів, де зможуть здійснювати прийоми виїзні бригади. Це питання сьогодні активно вирішується на рівні обласної та місцевої влади.

 

Успішний досвід Дар’ївської громади       

Сьогодні у Дар’ївській громаді активно впроваджується ряд проєктів, пов’язаних із наближенням соціальних послуг до населення. Зокрема, на початку року на базі місцевого КНП “Центр надання соціальних послуг” організували безкоштовний прокат ортопедичного обладнання. Проєкт фінансує Українська Волонтерська Служба. У реалізації ініціативи допомагають відділ регіонального розвитку сільської ради та Благодійний фонд “Моя Херсонщина”.

Отримати послуги з прокату можуть повнолітні жителі громади та ВПО, у яких не встановлена група інвалідності, але згідно з медичною довідкою вони потребують забезпечення засобами реабілітації. Для того, щоб їх отримати, потрібно звернутись до пункту прокату та укласти договір.

В наявності є інвалідні візки, ходунки складні, ходунки для дорослих та літніх людей з колесами, милиці пахові, підлокітні милиці та палиці опорні.

Також у Дар’ївській громаді успішно реалізовують проєкт з облаштування мережі соціальних пралень. Кошти на його реалізацію виділив “Благодійний фонд “Стабілізейшен Суппорт Сервісез”.

“Проєкт соціальних пралень на базі КНП “Центр надання соціальних послуг” у нашій громаді ми запланували досить давно. У нас живе багато пенсіонерів, інвалідів і ВПО, які не мають змоги купити ані сучасну пральну машинку, ані сушарку. А громадська пральня допоможе задовольнити цю базову потребу”, – повідомила Наталя Гридіна, керівниця відділу регіонального розвитку, інвестицій та проєктної діяльності Дар’ївської сільської ради.

До речі, відповідний досвід Дар’ївської громади перейняла Станіславська ТГ, де нещодавно відкрилася перша соціальна пральня.

“Найближчим часом хочемо запустити в роботу соціальне таксі, але цей проєкт ще розглядається” – ділиться планами Наталя Гридіна.

Херсонщина чекає на звільнення лівобережної частини області та відновлення повноцінної роботи усіх служб. Проте досвід наближення соціальних послуг до населення – це не про тимчасове рішення. Більшість проєктів мають шанс на своє продовження і після припинення бойових дій, адже йдеться про підвищення рівня комфорту життя мешканців сільської місцевості, подальший розвиток та відбудову регіону.

 

Куди звернутися по допомогу?

Медична та психологічна допомога

0955737687, +380503178294 – Лікарі без кордонів

0800 33 28 58 – ГО “Десяте квітня”

(095) 071 34 20 – Благодiйний фонд “Support Kherson”
(0552) 243051, (0552) 242151 – Херсонська обласна організація Товариства Червоного Хреста

Евакуація населення

0 800 330 951,  +38 091 481 78 45 – гаряча лінія Херсонської ОВА (або ж написати у месенджери Viber, Telegram)

– чат-бот волонтерської організації Helping to leave;

15-48 – цілодобова «гаряча лінія» Мінреінтеграції

Евакуація маломобільних людей

– Волонтери Восток SOS – координатор організації Ярослава, її контакти 099-710-48-72 (Viber) та 096-108-60-48 (Telegram);

– Звернутись також можна до волонтерів Fight for right за номером 0800 30 66 33.

Евакуація цивільних людей та тварин

За телефоном 093-69-69-788 допомагають волонтери Save Ukraine, а також UAnimals: за телефоном 068 810 48 76. Також можна писати на сторінки організації у соцмережах. благодійне об’єднання “12 вартових”

Організація Zoopatrul (за телефонами +380991303030, +380681303030) ГО “Петро і Мазепа” (телефонувати +380932230214).

Евакуація людей та допомога із прихистком

За телефоном 067-374-91-90 можна звернутись до волонтерів CaritasUkraine.

Helping to leave: допомагають з евакуацією, звернутись можна за телефоном (093) 177 64 58;

Херсонський хаб на базі благодійної організації “Херсон Нескорений”: допомагають з евакуацією та розміщенням. Контакти у месенджерах: (095) 214 76 05, (099) 973 11 76, (095) 346 29 49;

Громадська благодійна організація “Жива” допомагає із тимчасовим прихистком і розселенням, до них можна звернутись написавши в соцмережах.

Ганна Долінченко,

Елла Петренко

 

 

Наталія Свирида

Статті автора