Ср, 1 Січ 25
4.1°C

Як підвищення мінімальної зарплати вплине на ціни

life 29 Червня, 2017

У теорії, підвищення зарплати до 3200 грн торкнеться практично 10% населення. На практиці, кількість одержувачів може бути менше – відчутне підвищення зарплати гарантовано отримають тільки трохи більше мільйона працівників бюджетної сфери (2,5% з 10%), для решти підвищення залежить від сумлінності їх роботодавця.

Вплив на рівень цін, скоріше за все, буде, але в цілому, навряд чи, воно буде значним.

В першу чергу, підвищення зарплат позначиться на сегменті споживчих товарів щоденного споживання. Мова про продукти харчування: молочних, хлібобулочних, м’ясних виробах, тобто те в чому собі відмовляли в попередні періоди. Але про силу цього впливу можна сперечатися, оскільки вона залежить від конкурентного середовища регіону і концентрації одержувачів нової мінімальної зарплати.

В даному випадку ми говоримо про фактор попиту.

Підвищення доходів однієї групи населення буде з одного боку стимулювати попит на товари, з іншого боку – бізнес почне закладати і свої зрослі витрати, і очікуване підвищення попиту, в ціну кінцевого продукту.

Найактивніше це може відбуватися в регіонах, де конкуренція не настільки сильна і дозволяє такі дії.

Фактор пропозиції в сегменті продуктів харчування може грати в протилежну сторону, тобто до зменшення цін. Зрештою, гарний урожай минулого року створює передумови до цього.

Цього року подорожчають підакцизні товари – алкоголь і сигарети – і на те є особлива причина. Ціни зростуть через підвищення акцизних ставок з січня цього року. При цьому навряд чи це подорожчання позначиться на попиті – він досить стабільний, і погано відгукується на зростання цін.

Ціни на послуги на підвищення доходів населення і зростання цін на товари реагують із затримкою. Але вартість автотранспортних послуг (якщо сегмент ринку не сильно зарегульований) досить швидко відгукується на подорожчання палива, і тут акцизний фактор теж буде грати на підвищення ціни.

Рівень конкуренції в окремих сегментах ринку перевезень і бар’єри для входу нових учасників теж впливають на кінцеву вартість. Якщо конкуренція слабка (один-два перевізника) і / або новим гравцям увійти на ринок складно – тоді підвищення тарифів може бути досить відчутним.

Втім, податкові ставки і більш високий дохід 10% українців – не єдині фактори, які визначать рівень інфляції.

З огляду на той факт, що комунальні тарифи вже приведені до ринкового рівня, а це був вагомий фактор інфляції в минулому році, то в цілому є очікування зниження темпів зростання цін в поточному році. При цьому маємо на увазі, що з боку фіскальної і грошово-кредитної політики підживлення для підвищення інфляції не буде.

Ірина Піонтковська, старший економіст Центру економічної стратегії, для VoxConnector